Regula Maria Müller – kunstenaar
Van bergen naar zee
‘Natuurlijk wilde ik weg. En niet naar het zuiden, want mijn zus zat al in Italië.’ Regula Maria Müller wordt geboren in Zwitserland, maar komt rond haar 22ste naar Nederland. ‘Het noorden trok me wel. Ook qua textiel vond ik dat interessant.’ Müller heeft dan al een textielopleiding achter de rug en heeft daar veel vaardigheden en technieken opgedaan. Als ze zich inschrijft bij de Rietveldacademie in Amsterdam wordt ze ook aangenomen op textiel. ‘Dat vond ik zo truttig. Ik wilde op plastic, maar dat werd helemaal niet geaccepteerd. Na drie maanden was het mogelijk om een andere richting te kiezen en toen ben ik overgestapt op monumentaal. Daar kwam eigenlijk iedereen terecht die nog niet precies wist wat ‘ie wilde.’
Ze is niet zo tevreden over de Rietveld. ‘Ze hebben de theorie; kom maar met een idee en dan kijken we wel hoe we het doen. Toen ik later naar Maastricht ging, zaten daar ook studenten uit Breda en die waren zoveel beter onderlegd, veel meer materiaalkennis. Ik zie het nu nog steeds op de afstudeertentoonstellingen. Alleen edelsmeden van de Rietveld vind ik altijd heel goed.’
Na de Rietveld ging Müller door naar het postacademische Jan van Eyck in Maastricht. ‘Ik wist nog niet precies wat ik wilde gaan doen, maar wilde nog wel meer leren. Maastricht was voor mij aantrekkelijk omdat ik wel een ander deel van Nederland wilder leren kennen.’ Ze brengt er veel tijd door in de grafiekwerkplaats waar ze experimenteert met oude druktechnieken, zoals heliogravure, waarbij fotografisch materiaal door middel van de etstechniek gereproduceerd wordt. ‘Dat is een prachtige, verfijnde techniek, het heeft geen raster, niets. Op de academie kun je zulke dingen doen, heb je speciale doka’s tot je beschikking. In de praktijk worden fotografen er niet vrolijk van als je met een zuurbak in hun doka’s wilt werken.’
In Müllers werk domineren organische, weelderige vormen. ‘Natuur vind ik inspirerend; de onderwaterwereld, al die kleuren en vormen. Alles wat groeit en bloeit is gewoon perfect.’ Beïnvloed het verschil tussen Nederland en Zwitserland haar beleving van de natuur? ‘Ik kom uit de buurt van Zürich. Daar zijn niet echt bergen. Al noemen jullie dat misschien wel bergen. Ik hou niet heel erg van de ingeslotenheid van een berglandschap. De hoogvlaktes vind ik wel prachtig, maar de zee en duinen en de bossen met de wilde paarden die ik hier heb, vind ik ook fantastisch.’
Tot acht jaar geleden woont Müller met haar man en kinderen in Zaandam. Als ze naar Egmond aan de Hoef verhuizen, blijkt het voor Müller geen onbekende plek te zijn. Ze herinnert zich dat ze hier al eerder is geweest, tijdens een zomervakantie. ‘Ik was een jaar of vier en er stonden trampolines, maar daar mocht ik niet op, ik was te jong. Toen we hier kwamen wonen, stonden ze er nog. Toen mocht ik wel.’
9 februari 2016
Tekst: Jantine Kremer
Foto’s: Jolanda Meulendijks