De Vensterbank van Nan Groot Antink
2 juli t/m 15 oktober 2017
Zonnebloemen, chrysanten, stinkende gouwe, dahlia, zuring en wouw. Sinds haar studies in Tilburg en Maastricht in de jaren tachtig is beeldend kunstenaar Nan Groot Antink bezig met natuurlijke verfstoffen. Ze verzamelt, vermaalt, dompelt en weekt planten en bloemen in water, om er uiteindelijk mee te kunnen verven en schilderen op doek. In De Vensterbank is t/m 15 oktober 2017 een installatie te zien van 54 potten waarvan het merendeel steeping pots, weckpotten gevuld met verfplanten, katoenen stof en water, dat naar mate de tijd verstrijkt de kleur uit de planten opneemt.
Bloemen en planten voor De Vensterbank
Groot Antink maakt gebruik van een oude verfmethode genaamd slow dyeing: “Als ik textiel in verfbaden van planten verf, nemen de vezels van het doek de verf volledig op. Zo komt kleur in één van haar meest pure vormen tevoorschijn. Een prachtig proces! Het heeft iets magisch. En het past goed bij mijn wens naar de kern te gaan.”
In haar verlangen om ook sculpturen te maken van kleur, is Groot Antink enkele jaren geleden begonnen met het combineren van haar monochrome schilderijen met steeping pots.

De kern van de dingen
Groot Antink is benaderd om in het jaar van De Stijl 2017 in De Vensterbank in Amersfoort te exposeren. In haar atelier in Eindhoven filosofeert de kunstenaar over een mogelijk verband: “Mondriaan ging ook heel ver, dat vind ik bijzonder, maar ik denk dat elke kunstenaar dat doel heeft, anders heeft het geen zin. Je moet nieuwe wegen durven vinden, verder durven gaan. Mijn werk pretendeert niet meer te zijn dan het is, het is wat het is, de kern van de dingen, het wezen. Dat is ook wel typisch voor De Stijl.”
Materie
Grote monochrome schilderijen, geverfde katoenen doeken, verzamelde notenbasten, gedroogde bloemen, haar atelier ademt natuur en kleur. Kleur in zijn meest oorspronkelijke verschijning. En toch verschilt haar benadering van die van De Stijl. Waar kunstenaars van De Stijl de keuze voor de essentiële kleuren baseerden op theoretische kleurenleren, is Groot Antinks benadering die van de meest oorspronkelijke verschijning van kleur, vanuit de materie, de plant.
Magie
Groot Antinks zoektocht naar ‘eerlijke kleuren’ is puur schilderkunstig van benadering. Voor haar reden om juist het magische van natuurlijke kleuren te blijven onderzoeken en naar voren te halen. Om vlierbloesem, schietwilg, berberis, moerbei en blauw parelzaad hun verborgen kleuren te blijven ontfutselen, die, eenmaal opgenomen in stof, prachtige namen dragen zoals Kurenai en Murasaki.
Bent u geinteresseerd in werk van Nan Groot Antink, dan kunt u rechtstreeks contact met haar opnemen via nangrootantink@gmail.com. Of via post@devensterbank.nl
