De Vensterbank van Mirjam Kuitenbrouwer
19 juli t/m 1 november 2020
In stereo, het eerst geziene – stereoscopische studie van een uitzicht
In stereo, het eerste geziene – vanaf 19 juli 2020 toont kunstenaar Mirjam Kuitenbrouwer haar nieuwe werk in De Vensterbank. Een lattenconstructie van hout, in stereo, en ook afwijkend, maar hoe dan? Het werk is t/m 1 november 2020 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort.
Mirjam Kuitenbrouwer (1967) is gefascineerd door kijken, door kijkrichtingen en bekeken worden, door spiegeling, vertekening en perspectief. Ze is een meer dan nieuwsgierige onderzoeker, en houdt ervan omwegen te nemen in de wegen die ze bewandelt, om uiteindelijk aan te komen waar ze moet zijn: “Geen dag zonder omwegen. Van dwang is geen sprake, het gaat vanzelf, en een omweg kun je eigenlijk ook niet eens doelbewust kiezen, want dan verlies je de onbevangenheid, de verrassing.”
Voor het werk in De Vensterbank (twee woonkamerramen) nam zij het uitzicht uit haar eigen zolderkamerraam als uitgangspunt: “Mijn uitzicht is steeds het eerst geziene. Altijd nieuw. Bij opstaan en slapen gaan.”
Het werk In stereo, het eerste geziene is opgebouwd uit dunne houten latten die kruislings op elkaar gelijmd zijn. Het is een rasterstructuur in laagjes, een soort diorama en raamhor tegelijk, een scherm dat beeld en scherm tegelijk is. De lengtes die Mirjam Kuitenbrouwer heeft gehanteerd zijn gezaagd volgens de verhoudingen van Het Plastisch Getal, het maatsysteem van architect Dom. Hans van der Laan.
Een 19e-eeuwse stereokijker inspireerde haar tot het ‘stereo-beeld’ in De Vensterbank. Door de twee vierkante lenzen kijk je naar twee dezelfde plaatjes met een miniem verschil in standpunt. Twee beelden, links en rechts, die samen het geheel vormen.
Maar de houten stereo-kijker voorzag ook in het gebruik voor mensen met een oogafwijking. En juist dat gebruik werd het uitgangspunt voor het werk: “De stereokaarten brachten me op het idee om niet uit te gaan van een net verschoven standpunt maar van het verschil; hoe dat wat ontbreekt in het ene beeld in het kijken wordt geleend uit het andere beeld, en dat links en rechts (bij het kijken door de stereoscoop) in elkaar nesten en elkaar dusdanig aanvullen dat ze samenvloeien tot een ‘compleet’ plaatje.”
Kuitenbrouwer nodigt ons uit voor een nieuw kijkexperiment, dat veel verder lijkt te gaan dan iets wat je alleen met je ogen moet doen.
De Vensterbank bracht met kunsthistorica Jantine Kremer een bezoek aan de kunstenaar in haar Arnhemse atelierhuis. Een verslag in woord en beeld is te lezen op deze website via de linken ‘kunstenaar’ en ‘atelier’ en verhaalt over omwegen, kruisverbanden, en over de drijfveren en manier van werken van de kunstenaar.
In stereo, het eerste geziene – stereoscopische studie van een uitzicht
De Vensterbank van Mirjam Kuitenbrouwer
19 juli t/m 1 november 2020
DeVensterbank.nl – mirjamkuitenbrouwer.nl
Heeft u interesse in het werk van Mirjam Kuitenbrouwer? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met Mirjam Kuitenbrouwer of via De Vensterbank
Meer werk van de kunstenaar via MirjamKuitenbrouwer.nl
Haar werk is nu tevens te zien in De Groen Fine Art Collection Arnhem, als onderdeel van de tentoonstelling The Model, t/m 20 december 2020
detail van In stereo, het eerste geziene | Mirjam Kuitenbrouwer
19e-eeuwse stereokijker met stereokaart