De Vensterbank van Ilse Leenders
22 oktober 2017 t/m 4 februari 2018
Het Jaar van de Stijl nadert de wintermaanden en fotograaf Ilse Leenders haakt aan. Zij exposeert t/m 4 februari 2018 in de Vensterbank en toont werk wat zij maakte tijdens een verblijf in de atelierwoning van Theo & Nelly van Doesburg in Meudon, nabij Parijs. Van Doesburg richtte in 1917 De Stijl op, en was hoofdredacteur van het gelijknamige tijdschrift. Samen met Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld vormde Theo van Doesburg het boegbeeld van De Stijl.
Net als het Rietveldpaviljoen in Amersfoort is het Van Doesburg huis in Meudon doortrokken van het gedachtegoed, vorm en kleur van De Stijl. Van Doesburg ontwierp de atelierwoning zelf en liet het bouwen op een smal perceel in Meudon-Val-Fleury, nabij Parijs.
Het verblijf in deze woning heeft Ilse Leenders geïnspireerd tot het maken van een serie foto’s die scène’s lijken uit een nog niet eerder verteld sprookje met de atelierwoning van Van Doesburg als inspiratie en decor.
Leenders verdiepte zich in de schetsen, tekeningen en schilderijen van Van Doesburg, en samen met professionele dansers en mode vormgever Quoc Thang kwam een serie foto’s tot stand waarvan zij er nu één laat zien in De Vensterbank. Twee dansers buigen en strekken zich onder en op een betonnen tafel. Een spanning van lijnen, ledematen en kleur.
De foto’s maakte Leenders met een technische camera en zijn van een ongekende scherpte; de kleinste details zijn waar te nemen wanneer u voor de ramen van De Vensterbank staat, haartjes op de arm van een danser, de scheurtjes en welvingen in de betonnen vloer.
Leenders voelt zich thuis bij de mystiek van Piet Mondriaan en het Dadaïsme van Theo van Doesburg. In haar werk heeft zij een grootse eigen beeldtaal ontwikkeld waarin humor en mystiek altijd doorschemeren.
Ilse Leenders groeide op in Amersfoort en heeft na haar studie lange tijd gewerkt en gewoond in Amsterdam en Parijs. Tegenwoordig is Rotterdam haar uitvalsbasis.
Zeven jaar geleden exposeerde ze ook al in Amersfoort, toen als onderdeel van het project “Zonen en dochters van Amersfoort”, ter gelegenheid van Amersfoort 750 jaar.
De Vensterbank van Ilse Leenders is t/m 4 februari 2018 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort. Op de website devensterbank.nl is een uitgebreid interview te lezen in woord en beeld over deze kunstenaar in haar Rotterdamse atelier.
Om de hoek van De Vensterbank is tegelijkertijd in het Rietveldpaviljoen een intrigerende inkijk in het werk van Gerrit Rietveld te zien, samen met Piet Mondriaan en Theo van Doesburg boegbeelden van De Stijl. Het Amersfoortse Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld.
De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.
Hoe verging het Gerrit Rietveld in de naoorlogse jaren vijftig? Deze tentoonstelling schetst op een eigentijdse manier de bredere betekenis van Rietveld in de turbulente jaren vijftig. De tijdgeest is opbouwend.
Tegelijkertijd lopen de internationale spanningen op.
Vanuit architectuur en interieur wordt de burger opgevoed in smaak, volgens de principes van het zogeheten Goed Wonen, waarbij Rietveld betrokken is. Voor Gerrit Rietveld zijn deze jaren cruciaal. Na een moeilijke periode van ‘sappelen’ en slechts weinig opdrachten, krijgt Rietveld vanaf 1951 te maken met een herwaardering en hernieuwde nationale en internationale betekenis.
Adres Rietveldpaviljoen: Zonnehof 8 in Amersfoort, om de hoek van De Vensterbank
De tentoonstelling is te zien tot en met 8 januari 2018
Openingstijden: di t/m zo van 11 tot 17 uur
Entree: €8 | Museumjaarkaart: €6
Zie ook FASaDE.nl