De Vensterbank van Olphaert den Otter

21 oktober 2018 t/m 3 februari 2019

‘Tondo Mondo Verso’ 2018  |  eitempera op paneel op doek  | 64,3 cm doorsnede  |  Particuliere collectie

De Rotterdamse kunstenaar Olphaert den Otter (1955) toont in De Vensterbank ‘de achterzijde van de wereld’, oftewel ‘Tondo Mondo Verso’.
‘Tondo Mondo’, de kant van de wereld die Den Otter als eerste schilderde en 240 cm in doorsnede meet, is in het bezit van Museum Boijmans van Beuningen.
Om de hele wereld te omvatten schilderde Den Otter de ontbrekende ‘achterzijde’, op kleinere schaal. Dit hemellichaam is t/m 3 februari 2019 te zien in De Vensterbank.

Olphaert den Otter beschouwt zichzelf een realistisch schilder. Hij werkt met eitempera die hij zelf vervaardigt en schildert op doek wat hij op paneel spant.
Zijn ‘Tondo Mondo’, ‘Tondo Mondo Verso’ en ‘Luna’ vormen een stoutmoedige poging om ‘alles’ te schilderen, om het geheel te omvatten zonder de details uit het oog te verliezen. Olphaert den Otter zegt daarover: ”Wij zien altijd alleen òf detailfoto’s òf juist het geheel waarin de details verloren gaan. In dit werk komt het allebei samen.”
Op ‘Tondo Mondo Verso zijn alle elementen in samenhang gebracht, het water van de oceanen, de aarde van Europa en beide Amerika’s, de luchten en de stormen, en wie heel goed kijkt ziet ook vuur. Het werk is geschilderd op het moment dat de zon vanuit het oosten opkomt. Europa is zwaar bewolkt. En niet iedereen zal deze zijde van onze planeet als de achterkant beleven.
De doorsnede is 64,3 cm, terwijl Tondo Mondo 240 cm meet. Daarmee is de maatverhouding van Tondo Mondo Verso en Tondo Mondo dezelfde als die van de maan en onze echte aarde.

Den Otter: “Dit keer heb ik veel werk gemaakt van de samenhang van alle elementen. Ik lees momenteel Alexander von Humboldt’s prachtige ‘Kosmos, Entwurf einer physischen Weltbeschreibung’ (1845-1858). Von Humboldt wordt niet moe de eenheid van alle elementen in zijn wereldbeschrijving te benadrukken. Zo werd hij de eerste die de definitie van het ecosysteem formuleerde. En hij waarschuwde geen strootjes uit het geheel te trekken! Midden 19e eeuw!
De orkanen die je ziet zijn Harvey, Irma en José, die in 2017 het Caraïbisch gebied bestormden. Zoiets verzin ik niet.”

De Vensterbank ging ook op bezoek bij de kunstenaar in Rotterdam. Een verslag in woord en beeld leest u onder ‘atelier‘ en ‘kunstenaar‘.
Voor meer informatie, zie ook olphaertdenotter.com.